Kategorie
Porady

18 porad, które pomogą Ci lepiej zrozumieć swoje maleństwo

Kiedy dzieci są naprawdę małe, każdy z rodziców chce jak najlepiej zadbać o ich samopoczucie i zdrowie. Starają się dokładnie odgadnąć, czego chce ich dziecko i co może powodować ich dyskomfort. Ale jak zrozumieć dzieci bez używania słów? Eksperci przedstawiają 3 główne metody, które mogą pomóc dzieciom w komunikacji z dorosłymi.

Podczas gdy każdy rodzic uczy się rozumieć i interpretować indywidualne znaki własnego dziecka, ja zainteresowałam się wspólnymi zasadami stosowanymi do rozróżniania ich potrzeb.

1. Sposób, w jaki płaczą

Płacz jest głównym sposobem, w jaki dziecko wyraża swoje potrzeby podczas pierwszych 4 miesięcy życia. Ale jak rodzice mogą zrozumieć, czy dziecko płacze z powodu głodu, bólu lub czegoś innego?

  • Wołający krzyk. Dziecko od dawna jest samotne i teraz chce, żeby rodzice się nim zainteresowali. Ciągle płaczą przez 5-6 sekund, a następnie przestają na 20 sekund, tak jakby czekali na efekty. Jeśli rodzic nie odpowiada, cykl ten powtarza się kilka razy, aż płacz stanie się ciągły.
  • Płacz z powodu głodu. Może zacząć się od wołania, ale jeśli dziecko nie zostanie nakarmione, okrzyk będzie kontynuowany i stanie się histeryczny. Dziecko może również obracać głowę.
  • Krzyk z powodu bólu. Ten płacz będzie monotonny, głośny i stały. Okresowo dochodzi do histerycznych wybuchów wskazujących, że ból wzrasta. Jeśli jednak dziecko zachoruje, ich płacz może być monotonny, ale cichy, ponieważ nie mają dość siły, by wydawać głośne dźwięki.
  • Krzyk z powodu procesów fizjologicznych. Nawet gazy, oddawanie moczu lub wypróżnianie może początkowo powodować dyskomfort u dziecka. Ten rodzaj płaczu przypomina marudzenie.
  • Płacz z powodu senności. Kiedy dziecko chce spać, ale z jakiegoś powodu nie może zasnąć, jego płacz zabrzmi jak obrażony i gładki jęk, po którym będzie ziewać. Dziecko będzie także pocierać oczy i uszy.
  • Krzyk z powodu dyskomfortu. Ten płacz jest rozdrażniony i przerywany, a często towarzyszy mu wiercenie się. Oznacza to, że najwyższy czas sprawdzić pieluchę lub może mu być zbyt zimno lub za gorąco.
  • Co więcej, bardzo małe dzieci mogą płakać, gdy chcą zmienić swoje otoczenie lub gdy są sfrustrowane lub znudzone.

2. Ruchy, które wykonują

Język ciała mówi wiele o samopoczuciu dziecka:

  • Wyginając plecy. Dzieci poniżej 2 miesiąca życia często wykonują ten ruch, reagując na ból i kolkę. Jeśli dziecko wygina plecy po jedzeniu, oznacza to, że jest najedzone. Jeśli często widzisz, że Twoje dziecko wykonuje ten ruch podczas jedzenia, może to być oznaką refluksu. Jeśli dziecko jest starsze niż 2 miesiące, ten ruch zwykle wskazuje na zmęczenie i zły nastrój.
  • Obracanie głowy. To uspokajający ruch dla dziecka. Mogą to zrobić przed zaśnięciem lub gdy są w pobliżu nieznanych ludzi.
  • Chwytanie za uszy. W większości przypadków ruch ten pokazuje, że dziecko dopiero bada swoje ciało. Powinieneś skonsultować się z lekarzem tylko wtedy, gdy po tym ruchu następuje płacz i często się powtarza.
  • Zaciskanie pięści. To oznaka głodu. Jeśli uda ci się to zauważyć na czas, możesz zapobiec późniejszemu płaczu.
  • Podnoszenie nóg. To znak bólu kolki i brzucha. Dziecko próbuje odruchowo złagodzić ból.
  • Szarpanie rękami. Ten ruch oznacza, że dziecko przestraszyło się. Głośny dźwięk, jasne światło lub nagłe przebudzenie może wywołać odruch zaskoczenia. W tym przypadku dziecko musi być pocieszone.

3. Dźwięki, które wydają

Australijski pediatra Priscilla Dunstan studiuje i bada dźwięki wczesnego dzieciństwa (do 3-4 miesięcy) od ponad 20 lat. Tysiące dzieci różnych narodowości wzięło udział w eksperymentach. Priscilla uważa, że pierwotne odruchowe dźwięki są międzynarodowe. Po ukończeniu 4 miesiąca życia dzieci zaczynają wydawać dźwięki szukające komunikacji, które odnoszą się bardziej do potrzeb fizycznych.

Priscilla otworzyła własną szkołę, ucząc nowych rodziców, aby rozumieli swoje dzieci. Uważa się, że zdolność rozpoznawania tych dźwięków w czasie może zapobiec nadchodzącemu epizodowi płaczu.

„Słownik” dźwięków głównych obejmuje:

  • „Neh” – „Jestem głodny!” Ten dźwięk powstaje, gdy dziecko wypycha język do ust i uruchamia się odruch ssania.
  • „Eh” – „Mam zamiar bekać!” Ten dźwięk powstaje, gdy nadmiar powietrza zaczyna opuszczać przełyk dziecka, a dziecko próbuje odruchowo wypuścić je z ust.
  • „Owh” – „Jestem śpiący lub zmęczony!” Dziecko wydaje ten „dźwięk zmęczenia”, składając usta przed ziewaniem.
  • „Heh” – „Czuję się nieswojo!” Nieprzyjemne wrażenia dotykowe sprawiają, że dziecko porusza się i szarpie rękami oraz stopami. Wszystkie te ruchy przyczyniają się do wytworzenia dźwięku „Heh”, zwłaszcza gdy usta dziecka są lekko otwarte.
  • „Eairh” – „Mam gazy i ból w brzuszku!” Dźwięki zniekształcają się i zamieniają w jęk, gdy dziecko napina brzuch i wydycha powietrze, próbując pozbyć się bólu.

Pediatrzy zalecają rozmowę z dzieckiem tak często, jak to możliwe, wyjaśniając i pokazując im wszystko w swoim otoczeniu, nawet jeśli wydaje się, że jeszcze nic nie rozumieją. Pomoże im to szybko zacząć komunikować się z bliskimi za pomocą indywidualnych dźwięków i gestów, a także pomaga im lepiej się rozwijać. Życzymy powodzenia i mamy nadzieję, że łatwo zrozumiecie się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *